Vanliga frågor inför uppstart

Fråga:

När kan vi räkna med driftstart?

Svar:

De första hushållen startas upp under augusti och september 2018. Sen rullar det på året ut i den takt som tekniken tillåter.

Tänk på att det är viktigt att nedan är uppfyllt;

  • Monterad box på väggen
  • Nedgrävd slang på egen tomt
  • Svetsning i box klar
  • Tjänsteavtalet inskickat
  • Hela avgiften inbetald

*****

Fråga:

Jag vill ha [annan leverantör] av tjänster än vad som erbjuds via NetatOnce, hur gör jag?

Svar:

Sätila fiberförening har upphandlat en portal för tillhandahållande av tjänster. Alla aktörer såsom Telia, Telenor med flera är välkomna att erbjuda sina tjänster via denna portal men flera av de större aktörerna har avböjt.

Saknar ni en leverantör rekommenderar vi att ni kontaktar dem och tar dialog i ämnet. Är de intresserade är vi i styrelsen alltid öppna för dialog med aktörer som vill erbjuda sina tjänster via vårt gemensamma nät.

***

Fråga:

Jag vill inte ha telefonin som erbjuds i paketen, hur gör jag för att slippa den?

Svar:

Telefonin är en så pass liten kostnad i sammanhanget att det skulle kosta föreningen mer att ta bort den ur erbjudandet. Önskar du inte använda telefonin så låter du helt enkelt bli.

***

Fråga:

Om jag lägger mitt abonnemang vilande så anger ni att det kan tillkomma en startkostnad när jag väljer att aktivera anslutningen. Vad föranleder detta samt i vilken storleksordning kan kostnaden vara?

Svar:

Att gå från vilande till aktiv kostar i dagsläget vad tv-boxar/routers kostar. Det kan tillkomma ytterligare kostnader i framtiden om det krävs insatser i tekniken, men det är inget vi haft möjlighet att planera för.

 I dagsläget gissar vi på runt 1500-2000kr i extrakostnad för bara internet och ungefär lika mycket till för tv-boxen. 

***

Fråga:

Vad ingår i nätavgiften som vi debiteras?

Svar:

Nätavgiften är till för att underhålla nätet, betala för grävningsutsättningar, försäkringar, återställning vid driftstopp med mera.

***

Fråga:

Kan jag köpa till fler kanaler ifrån Sappa?

Svar:

Det är aldrig ett problem att öka sina inköp at tjänster. Kontakta Sappa.se direkt för erbjudanden.

***

Fråga:

Kan jag behålla mitt befintliga telefonnummer?

Svar:

Ja det kan du, du kontaktar NetatOnce för en överföring som är behäftad med en kostnad.

****

Fråga:

Jag har sålt min fastighet och de nya köparna vill ta över abonnemanget och bli medlemmar. Hur går vi tillväga?

Svar:

Föreningen behöver få en kopia på överlåtelseavtal mellan dig och köparna. Sedan behöver köparna ansöka om medlemskap i föreningen. När det är klart, kan de skicka in tjänstevalet också.

Du kan läsa mer om hur överlåtelse fungerar här.